tisdag 20 februari 2018

Procentpanik på sparlåga fast inte riktigt än...

Jag har funderat sedan i december på hur min stora plan för 2018 skulle se ut. Jag tänker att börsen kanske toppar detta året för att sedan börja sin naturliga nedgång. Det är naturligvis bara ett antagande men precis som hockeylag som har radat upp en räcka med vinster så kommer en förlust närmare ju fler vinster de har. Samma sak med börsen, vi vet med säkerhet att en nedgång kommer det är bara det att vi inte vet när. Så taktiken från min sida blir nog att köra på som vanligt årets första sex månaderna sedan kommer jag att dra ner lite på investeringstakten.
Anledningen är mycket enkel, jag behöver pengar. Tolka mig rätt, jag behöver pengar i syfte att investera men inte just nu. Många kallar det krigskassa men jag gillar Warren Buffetts uttryck "Load the gun" mycket bättre. Jag tror inte att börsen kommer att gå uppåt i all evighet utan förr eller senare så kommer det en rejäl dipp eller sättning. När den väl kommer vill jag inte stå med brallorna nere och inte ha någonting att handla för. Buffet har också ett annat synsätt. Hans investmentföretag Bershire Hattaway samlar kassa just nu, varför? Buffet hatar egentligen att ha pengar liggande och inte där de ska vara, investerade. Han resonerar så här: "But good businesses are going to become worth more over time,” Alltså, Det lilla jag förlorar på att spara ihop ett kapital under några månader tar jag lätt igen när jag kan köpa bra bolag billigare. Efter sex månader tänker jag utvärdera och se om jag fått ihop önskat kapital. Det kan ju hända saker på vägen som gör att jag inte når uppsatt mål och då förlänger jag tiden.
Men är inte detta ett försök att tajma marknaden? Verkligen inte! Jag har inte tänkt sälja en enda aktie utan behåller hela min investering på börsen. Time in market...you know.
Jag måste ju vara lite sjuk i huvudet, sitta och hoppas på att börsen går ner....
Men när den väl gör det har jag förhoppningsvis fått ihop en rejäl slant att handla för. Men håll med om att det hade varit lite kul att kunna handla Investor för 270:- igen (senast vid brexit). Det vattnas i munnen när jag tänker på alla fina bolag jag skulle köpa. Axfood för 130:- Swedbank för 175:- eller varför inte Swedish Match för 230:- SCA, Skanska, osv. finns hur många som helst. Keep on dreaming! 
Nu är det ju inte så att jag slutar upp att investera totalt, jag drar bara ner på det en aning under begränsad tid. Jag fortsätter att överföra pengar från lönen till Avanza och investerar i fonder och preffar, Ja det kanske slinker med en o annan aktie också. Preferensportföljen genererar sin del varje månad och alla utdelningar som trillar in under året återinvesteras. Det blir ändå en hel del pengar som omsätts i värdepapper. De vanliga stamaktierna har ju också utdelningar som kulminerar under mars april och maj. Har jag inte hittat något nytt bolag att investera i så blir det med största säkerhet i redan befintliga bolag. Alla bolag i min portfölj ser jag som stabila långsiktiga kassakor som jag vill öka i och fortsätta att äga. Ingen vet när ett ras kommer men jag tänker i alla fall vara ekonomiskt förberedd lika väl som jag är psykologiskt förberedd. Med andra ord så tänker jag inte sälja en enda aktie även om de går ner aldrig så mycket under en kris, det kommer att gå upp igen i sinom tid och under tiden så tänker jag inkassera utdelningar.


LOAD THE GUN!

6 kommentarer:

  1. Ja, kanske kan vara vettig strategi. Jag skulle nog tycka det var för tråkigt dock. Och du är inte ensam. Jag hoppas också på en rejäl sättning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så sant att det är tråkigt men jag ser ingen annan utväg än att dra ner lite i investeringstakt för att få fram lite pengar. Jag vill absolut inte knapra från min buffert som jag har utanför börsen, de tillhör det verkliga livet :-)

      Radera
  2. Jag anser mig inte kunna se var botten på en dipp är och därför köper jag aktier för alla tillgängliga pengar varje månad (lönesparande + återinvestera utdelning). Då riskerar jag aldrig att komma helt fel i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag anser inte heller kunna se eller förutse var eller när det bottnar och det är inte heller min poäng. Vad jag däremot vet är att det mot dagens nivåer kommer att sjunka och då tycker jag personligen att det hade varit trevligt med lite pengar att handla för. Som du ser i inlägget så kommer jag inte att sluta investera utan bara dra ner på det lite för att bygga upp en liten kassa. Jag vill köpa bolag som är rätt värderade och just nu är många av mina favoriter en aning dyra i pris i förhållande till värde.

      Radera
  3. Hmmm, vi är på samma adress! Även jag skulle nu vilja ha en rejäl krigskassa, men den lyser dessvärre med sin frånvaro. Men nu är våren här med utdelningarna :) Jag är lite tveksam inför dessa månader: höjd ränta från Amerikanska Centralbanken, svajig bostadsmarknad i Sverige mm. Vet inte var man skall se sig efter bra bolag just nu. Men det lutar nog åt Skanska och Handelsbanken som ligger bra i pris just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skanska är inget dumt alternativ, det ligger nere på en attraktiv nivå nu. för den delen så är inte HB heller så dumt. Själv kör jag Swedbank i den sektorn. Alla vi som investerar vill ju hellre köpa ett bolag när det är billigare än normalt att då kunna köpa lite mer än den normala månadspengen + utdelning är ju inte så dumt :-) så tänker jag i alla fall. Vi får väl se om jag lyckas skrala ihop till någon kassa?

      Radera