onsdag 24 januari 2018

Öppen fråga

Jag behöver hjälp av er läsare. Jag har svårt för att lösa dilemma själv och det gäller Preferensaktien som Akelius har noterad. Idag när jag tittar in på Avanza så har den toppat på 338kr och historiskt så har den varit uppe på 342kr som mest om jag läser alla siffror rätt. Min fråga är: VARFÖR HANDLAR MAN TILL ETT ÖVERPRIS? Vi vet att inlösenkursen är satt till 375kr om den löses in i maj 2019. Om den inte löses in då utan Akelius drar på det och väljer maj 2024 då man får 345kr i inlösen och om de väljer ett senare datum så blir det 330kr. Är det att man spekulerar i att den kan bli inlöst redan 2019 eller 2024 som driver upp priset? Det är den enda anledning jag själv kan lista ut. I annat fall är det ju idioti att ge ett överpris för en aktie som man vet inte har någon utdelningshöjning.
Så alla kloka erfarna läsare, hjälp mig att förstå.

14 kommentarer:

  1. Kan det vara så att man ej förväntar sig att Akelius löser in preffarna till ett dyrare pris innan 2024, så 338kr per pref är endast 8 kr under lägsta inlösenpris och 20kr utdelning per år är lika med 140kr per pref fram till år 2024. I slutändan har man fortfarande tjänat tillräckligt för att kunna ta en förlust vif eventuell försäljning år2024. Löses den in innan så tjänar man fortfarande på det. Vad tror du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. *..endast 8 kr över lägsta inlösenpris..

      Radera
    2. Säg att du köper 100st aktier, varför skulle jag vilja ta en förlust på 800kr när aktien löses in (till 330kr)? Det är lite så jag funderar. Jag förstår inte logiken, som investerare vill man ju gå med vinst. Jag ser fortfarande allt över 330kr som ren spekulation. Frågan kvartsår dock.

      Radera
    3. Hm, ja.. jag tänkte mig snarare att om man köper för 338kr/100st och är beredd på att behålla till år 2024 med spekulationen om att då lösa in dem för 330kr st så har man fortfarande fått ta del av en sammanlagd utdelning om 14.000kr och tar sedan en förlust vid inlösen om 800kr. Fortfarande en vinst på 13.200, eller tänker jag helt galet?

      Radera
    4. Du hinner få 140 kr i utdelning fram till första tidpunkt för inlösen. Om aktien löses in då så får du totalt 470 kr/aktie (330+140). Det är mer än köpkursen på 338. Så inte gör man förlust. Däremot så får man sämre avkastning.

      Ju närmare 2024 vi kommer desto hårdare kommer 330 kr agera som ett tak för aktiekursen.

      Jag sålde mina fastighetspreffar i höstas. Den intresserade kan läsa mer i nedan länkade blogginlägg. Övriga slipper. ;-)

      https://kanaljensblogg.blogspot.se/2017/09/preffar-balderakeliusklovern.html

      https://kanaljensblogg.blogspot.se/2017/09/salt-akelius-pref.html

      https://kanaljensblogg.blogspot.se/2017/10/salt-klovern-pref.html

      Radera
    5. Hej Kanaljen. Räknar du inte lite fel/baklänges. 140kr får du i utdelning om aktien löses in i maj 2019 men inlösen är 375kr då. (tot: 140+375 = 515kr)
      Men tänk på huvudfrågan, varför betalar du 338kr för något som garanterat bara är värt 330kr, de andra inlösningarna är bara spekulation. Du har däremot rätt i din analys av att ju närmare 2024 vi kommer så blir också Akelius mindre atraktiv till att köpa för ett pris över 330kr.

      Radera
  2. Det kan också beror på att det utdelning i februari, den 5 är x-dagen och kurserna hos många preferensaktier går upp före utdelningen. Jag personligen har Akelius på lång sikt och köper inte över 330, då avvaktar jag hellre och handlar andra preferensaktier. Mvh Div500

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja priset brukar klättra upp innan X-dag även för preferensaktier precis som för vanliga utdelande aktier, ungefär lika mycket som utdelningen är på, det är ett känt faktum och det vet jag om även om Akelius lega över 330 strecket hela hösten/vintern. Så rent räknetekninskt ska den höjas 5kr som är utdelningen, lika väl som den brukar sjunka lika mycket när utdelningen väl är gjord. Det är ju aldrig exakt det beloppet men det känns som att 338kr är ett överpris. Jag agerar exakt som du Dividen, jag köper hellre andra preffar som ligger bättre till så länge jag inte får ett svar på varför man skulle köpa till överpris?

      Radera
  3. Vet inte varför den står över 330 kr. Jag skulle själv aldrig handla Akelius Pref över 330 kr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du gör helt rätt tycker jag. Varför folk köper Akelius för 338 kr är fortfarande en gåta? Skulle det läcka redan nu att Akelius löser in i maj 2019 så skulle aktien naturligvis rusa upp rejält men då är det heller ingen spekulation längre.

      Radera
  4. Hej Procentpanik,
    Fortfarande rätt grön i placeringsvärlden men att köpa en hundralapp för 101 kr går inte ihop för mig. Men vad vet jag, tydligen inte lika mycket som de som vet mer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Firren.
      Tänket är rätt, pris är vad du betalar, värde är det du får, även om denna fråga verkar lite mer komplicerad. Inget exakt svar på frågan hittils. OM vi nu inte redan rört vid svaret att det handlar om spekulation. Möjligen kan det vara så att folk faktiskt är villiga att betala bara för att....man vill äga Akelius och skiter i kostnaden. Samma sak gäller de som tänker att en liten förlust inte spelar någon roll. Några kronor hit eller dit har ingen betydelse i det långa loppet? Jag säger inte att det är så men det kan vara så.

      Radera
  5. Verkar som du helt missar att ta med utdelningen i din kalkyl.
    Snabb titt på Avanza så verkar det som Akelius ger 4x5 kr per år (20 kr per år).
    Utan att titta på datum för inlösen 2024 så kan vi anta att du får 20 kr per år, 2018 -> 2024, alltså 7 år ggr 20 kr = 140 kr i utdelning, kan dock vara 6 år av utdelning om den tex inlöses tidigt år 2024 innan första utdelning men låt oss bortse från det och räkna på 140 kr.

    Inköp 338
    Utdelning 140
    Inlösen 330
    Avkastning 132 (minus ditt courtage)

    Du har alltså en "säker" avkastning på 132 kr även om du köper över inlösenkursen, sen är det ju upp till var och en om man vill ha en så låg totalavkastning på sitt kapital.

    SvaraRadera
  6. Hej Anonym.
    Din uträkning är korrekt men faktum kvarstår OM aktien löses in efter 2024 års inlösen till 330kr så backar du -8kr /aktie du köper, ovilkorligen.

    Ja man kan också summera det som du gör att totalavkastningen minskar.
    Omräknat skulle man kunna säga att du inte får ut 5kr i utdelning utslaget fram till inlösen 2024, du får bara 4,72kr och en direktavkastning på 5,58%.
    Pyntar du 330:- för en aktie så ligger du på 6,06%.

    Personligen så anser jag att om man nu ska satsa i preferensaktier som inte har någon utdelningshöjning så måste man också ha en rejäl bonus för det i form av hög direktavkastning. Jämför med ex. K2A som brukar snurra runt 280:- och där du får en DA på 7,14% Det finns naturligvis andra preffar som har ännu högre DA men detta var bara ett exempel. Tack för ditt inlägg.

    SvaraRadera