lördag 9 december 2017

HQGATE

Varför inte ägna en del av sin fria tid till att förkovra sig lite. Det lokala biblioteket brukar kunna erbjuda en bra variation av böcker och förvånande nog så kommer det hela tiden mycket nytt. Jag har redan tömt och läst sönder alla böcker som finns på lager som rör investeringar och börs. Nu hittade jag på en annan hylla i närheten en bok som släpptes 2016 och tilldrog sig mitt intresse. HQGATE heter den och är skriven av Jenny Hedelin och Christen Ager-Hanssen. Ni som var med 2010 minns säkert alla skriverier som var i tidningarna om den uppmålade bilden av värsta/största bankskandalen i svensk historia. Trading  och ett abrupt avslut av den portföljen med i runda slängar 1,3 miljarder i förlust. HQ-bank blev av med sitt tillstånd att bedriva bank och det är sällsynt att så sker, åtminstone i Sverige. HQ-bank var grundad av Sven Hagströmmer och Mats Qviberg och det som är intressant är att Mats "äger" investmentbolaget Öresund och Sven är ju pappa till investmentbolaget Creades och Avanza. Grabbarna var kompisar och familjerna goda vänner men efter bankkrisen så gick de skilda vägar.
Jag skulle vilja påstå att detta är en mycket välskriven bok om ett synnerligen komplext problem. Vad var det som drev banken i konkurs, vems fel var det och hur kunde det sluta så olyckligt? Jag tänker inte skriva några spoilers men jag kan ändå inte sluta fascineras av att man får en inblick och en vetskap om allt fulspel och maktmissbruk som förekommer. Man har ju som "vanlig svenne" inte en aning om som sådant men bra att man får reda på att det kan förekomma.
Det är ingen enkel bok att tugga i sig, stundtals går det trögt och en del upprepningar förekommer eller återkommer som en dublett i en kompletterande förklaring. Å andra sidan är som sagt ämnet så komplext så det är svårt att se att författarna kunde gjort på annat vis. Det tog mig en vecka (någon timme varje kväll) att komma till sista raden men jag anser ändå att den är väl värd att läsa.
En intressant iaktagelse är att andra journalister som skrivit böcker om denna bankskandal kommer i ett helt annat ljus efter att man läst boken och media som SVd och Svt sjunker i trovärdighet för att inte tala om FI och EBM.

Väl värt att lägga några timmar på!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar