måndag 16 oktober 2017

Gammal är äldst!



Jag går mina egna vägar, det har jag alltid gjort. Jag har om det varit nödvändigt trampat upp mina egna stigar. Med andra ord, jag har så länge jag kan minnas utvärderat det val jag har framför mig och tagit ett beslut grundat på vad jag tyckt varit bäst oavsett om ingen annan tyckt lika dant. Ibland har jag fått omvärdera mina beslut om jag sett att mitt första beslut varit felaktigt. Ingen stor sak för mig jag lägger ingen prestige i att göra som andra bara de gör rätt.


För några år sedan var jag tveksam mot att gå med på FB av den enkla anledningen att jag inte såg någon nytta med det. Jag stretade emot länge men man kan säga att jag tvingades ansluta mig. Vi skulle ha en FN-återträff och forumet var skapat på FB så en kompis fixade ett konto åt mig. Låter det som att jag är teknik och utvecklingsfientlig så har ni fel. Jag såg bara inte nyttan av att ha FB just då. I alla fall så har jag i efterskott tyckt att FB har en funktion att fylla och några år senare var det fotoklubben jag är med i som blev varse om samma sak. Nu sköts 80 % av informationsflödet genom FB, lätt att nå medlemmar och nästan alla har ett FB konto.
Här om dagen pratade jag med min gamla mor, hon fyller 81 snart och är väldigt pigg och alert. Jag meddelade henne senaste nyheterna om att min son som gör sin andra jordenruntresa just hade anlänt till Rio de Janeiro.
- Jag vet svara hon.
-Hur vet du det? Grabben har inte skrivit någonting på FB om detta.
-Det finns väl andra vägar svara hon. Man har väl Instagram!
Jag blev helt ägd av min egen morsa! Jo då, trots mogen ålder hade hon skaffat instagram på sin smartphone. Själv har jag inte instagram och tänker heller inte skaffa det men alla mina barn har det tydligen....

Jag har utökat min portfölj med ett företag. Jag har länge sneglat på Avanza och nu har jag gjort slag i saken och köpte lite aktier. Jag tror stenhårt på att vi i framtiden kommer att se hyggliga vinster precis som det varit historiskt. Avanza är ju en förhållandevis liten bank, runt 400 000 kunder men jag tror det kommer att växa lite men stadigt. Vårt pensionssystem tvingar folk att välja andra vägar för att börja investera och gårdagens kunder typ min morfar skulle aldrig få för sig att byta bank oavsett vad som hade hänt. Var man kund i en bank så var man! Ungefär som många som alltid röstar på samma parti oavsett om alla andra partier har bättre program. Jag tror att dagens och kommande generationer inte låser sig lika lätt och idag uppmanas man till och med att vara "otrogen" mot banker och försäkringsbolag. Den som inte gör aktiva val riskerar att förlora många tusenlappar.Jag tror inte heller att det kommer något nytt alternativ till Avanza och Nordnet inom snar framtid som kommer att konkurrera ut dem. Avanza har en stark ställning som nischbank. Inga direkta investeringsbehov, lite personalkostnader och inga större kostnader för banklokaler som ex storbankerna måste dras med. Den stora förtjänsten görs naturligtvis på oss kunder och courtage är basen för intjäning av pengar. När vi gör våra aktieaffärer tjänar Avanza pengar. Nu behöver jag inte ha sådan ågren för courtagkostnader, jag är de facto delägare i banken!


Ingen raket till direktavkastare 3.17 % och i pengar, 10.50kr/aktie i utdelning. De har investment/förvaltningsbolag Creades i ryggen och Sven Hagströmmer är en slug herre med mycket erfarenhet. Kursen kommer säkert att svänga både neråt och uppåt men för mig som utdelningsinvesterare är inte detta viktigt, det är ju långsiktig utdelning man vill åt och jag tror att Avanza kommer att ge mig bra med pluring många sköna år framåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar