torsdag 17 augusti 2017

Varför Ratos heter Ratos..

Nu har jag läst klart boken: Svenska förmögenheter skriven av Göran Hägg.
Jag ger boken rakt av 5 av 5 möjliga. Jag kan heller inte annat än rekommendera dig att läsa den! Man får reda på så många saker både rent historiskt men även sakligt och faktabaserat på ett rakt och utan omsvep övertygande sätt med inslag av humor. Göran Hägg måste vara hatad av många rika släkter då han inte räds att skriva om både tjuvaktiga beteenden och om ointillegenta och även rent sinnesjuka personer som förekommer här. Att flera av grundarna till dessa förmögna släkter inte drog sig för någonting för att uppnå makt och rikedom är säkert en nyhet för många av oss. Ett utstuderat fifflande med räkenskaper för att undgå skatt kan få dagens skattefifflare gröna av avund. Finurligheten visade inga gränser. Att Investors grundare var en av de främsta i detta gebit var för mig en total nyhet och nu ser man med lite andra ögon på dessa berg av pengar som företaget/stiftelsen förfogar över.

Andra förmögna familjer och hur de lyckades tjäna dessa, ibland även hinna med att förlora dem, som tas upp är bla. Bonniers, Ax.son(axfood) Kempe, Kruger och flera andra..
Vissa av dem var redan aristokrater födda i goda förhållanden medan andra jobbade sig upp från två tomma händer ur fattiga förhållande
Några andra mer kuriosa saker jag lärde mig är varför Investmentbolaget Ratos heter just Ratos. Det är så enkelt att grundarna Ragnar och Torsten Söderberg tog de två första bokstäverna i sina förnamn. Ra i Ragnar och To i Torsten samt att man satte dit ett S som är första bokstaven i efternamnet Söderberg. Tillsammans bildar det namnet Ratos. Enkelt men vem visste detta? Inte jag i alla fall. Flera liknande exempel finns i boken och jag vill inte "spoila" allt för mycket utan tycker att du ska ta och läsa boken.
Tyvägg gick Göran Hägg bort 2015 men han hade hunnit med att skriva ett 40-tal böcker och jag kommer nog att låna några till i andra kategorier. Han har gjort mig nyfiken.

Lite mellanperiod just nu men nästa vecka är det lön och då är det dags att investera igen. Fler positiva signaler var ett meddelande från företaget att löneförhandlingar är klara. Från och med oktober blir det löneförhöjning och även en del som då blir retroaktiv från april, så det kan trilla in en extra slant då. Inte mig emot för när surhösten närmar sig så behöver man små glimtar av hopp för att jobba vidare med sina ekonomiska mål.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar