torsdag 24 augusti 2017

Reflektioner i en dusch..

Nu på morgonen kliver jag in i duschen för att, just det, ta en dusch. Jag har ett viktigt möte med banken senare och då vill man ju inte lukta svettig björn. Strålarna värmer skönt mot min nakna hud och jag sträcker mig upp mot den lilla hyllan där vi har schampo (tänkte först skriva Sampo men det hade varit för magstarkt för en investerare som mig) Jag får rota runt innan jag äntligen hittar min dubbeldusch. När jag nu står där och tvålar in salamin så slår det mig att vi har ganska många olika sorters shampo. Ja inte jag personligen, jag har bara en flaska som den enkla man jag är, utan det är snarare kvinnan i huset som tycker att fem olika sorter är helt normalt. Troligen är det så. Inte för att hon behöver det. Hon har en naturlig skönhet som jag älskar. Hon sminkar sig aldrig, möjligen till bröllopp eller så men inte i den normala vardagen. Till skillnad från många andra jag möter på jobbet. Unga kvinnor som totalt har missuppfattat sin egen roll som människor. De har sprutat in medel som förstorar deras läppar så de ser ut som ett babianarsle i fejset. Jag är förundrar över skevheten i dessa ideal. Ok det blev lite utsvävning där men åter till duschen. Jag får en ide och plockar ner en av flaskorna för att läsa mig till vem som tillverkat undermedlet. Nej jag känner inte igen namnet men det är tillverkat i Belgien. Nästa flaska har en minst lika obskyr tillverkare men inte heller där känner jag igen företaget. Tredje flaskan får mig att dra på smilbanden, Unilever. Det känner jag igen! De två sista flaskorna går samma öde till mötes som de två första, aldrig hört talas om dessa namn. 
Men refektionen jag gör är alltså att det måste gå åt in jäkla massa schampo under ett år i en helt vanlig familj. Jag har knappt koll på min egen förbrukning under ett år men det är nog inga större mängder. En flaska räcker säkert en månad eller två för mig. Efter duschen snabbt upp och slår på datorn och söker på Unilever.


Jag är mest intresserad för att se vilka andra märken Unilever tillverkar som jag känner igen. DOV, AXE, Sunsilk, VOS är schamposorterna. Förutom detta så hittar jag även Knorr kryddor, Vim skurmedel, Pepsodent tandkräm, Comfort sköljmedel och flera andra. Favoriten blir Lipton. Jag dricker te varje morgon och Liptons Earl gray är favoriten sedan många år tillbaka. Och så tänker jag att alla som bor i vår stad säkert har två eller fler av Unilevers produkter hemma. Jag tänker Sverige, Europa och världen. Det måste gå åt en rent ut sagt en helvetisk mängd shampo VARJE DAG! vad blir det på ett år? På fem och tio år är det nästan oöverskådligt. Det dricks te och det skuras golv, man lagar mat och tar en glass. 
Jag har inte läst några rapporter eller gjort någon fundamental analys av företaget men medge att det ser imponerande ut. Jag tror att detta är ett företag som kommer att gå bra oavsett vilket börsklimat som råder. Med ett sådant paraply av fina varumärken som folk världen över använder dagligen borde det vara en stabil inkomstkälla alltid. Om jag någon gång tar steget och satsar på utländska aktier så kommer Unilever att ligga högt på min önskelista. Man måste ju duscha en o annan gång eller hur....




5 kommentarer:

  1. Underhållande inlägg!! Du läggs till i min blogglista på studs! =) Mvh Kneg till Deg

    SvaraRadera
  2. Åh tack, det var vänligt! Jo ibland kan det vara bra med lite skämtsam ton i sina inlägg då det ofta är ganska allvarliga diskussioner om ekonomi och investeringar.

    SvaraRadera
  3. Äntligen lite svordomar! Det är åt helvete för polerat :-)

    Mvh
    Newman

    SvaraRadera
  4. Kära Hr/Fru/Fröken Newman.
    Vad i helvete menar du med det? Jag svär väl för fan hela jävla satans tiden! Fast du har rätt, jag försöker begränsa mina språkliga brister och tillkortakommande i mina inlägg :-)

    SvaraRadera