onsdag 10 maj 2017

Barncancerfonden

Det finns massor av fonder för oss som sparar och investerar och så finns det Barncancerfonden. Ingenting man spara i utan raka motsatsen, men ger. Man kan vara månadsgivare eller kan man godtyckligt sätta in en slant när man känner för det. Jag har valt att INTE ha någon reklam på min bloggsida men jag ville ändå lobba för just Barncancerfonden. Deras originallogga ser ut såhär:



Varför finns det just en barncancerfond, varför räcker det inte med den vanliga Cancerfonden? Utan att gå in på exakta medicinska termer, vilket jag är allt för okunnig om, så är det två helt skilda sorters cancer och helt olika sorters behandlingar och av den anledningen så forskar man specifikt på just barncancer.
Oftast så glider sådana här saker en förbi ända tills den dagen man själv eller någon närstående drabbas. I mitt fall var det närstående. Även om det lilla barnet nu efter flera års frukansvärda lidanden lyckats klara livhanken och kommer att klara sig tack vare fantastiska insatser från läkare och sjukhuspersonal så fortsätter jag att stödja Barncancerfonden. Inget barn ska behöva dö pga detta. Skänk gärna en slant, du har råd! Om inte annat så för att döva ditt dåliga samvete. Pengarna går till ett viktigt arbete.
Direktlänk dit om du klickar på loggan ute till höger. OBS! jag tjänar inte ett enda öre på detta. Mitt sammarbete med Barncancerfonden sträcker sig till att jag haft kontakt med deras PR avdelning och fått lov att använda deras logga: Gilla barncancerfonden.

Personligen så har jag i hela mitt liv skänkt pengar till välgörande ändamål men med viss urskiljning. Rädda barnen, Röda korset, läkare utan gränser och i min ungdom även till Greenpeace. Jag tyckte och tycker fortfarande att de är de enda som verkligen gör någonting för miljön. Visserligen kan jag anse att Greenpeace metoder ibland kanske är lite väl drastiska men det fungerar oftast som en ögonöppnare för folks likgiltighet över vad som händer på vår lilla planet.

Men man ska se upp med vad man skänker pengar till, det finns många skojare där ute och när man ex. ser vad generalsekreteraren för röda korset tjänar blir man mörkrädd. Då går det bra att roffa åt sig. Sån skit hatar jag!

Skänker du pengar till något eller du har fullständigt tappat tron på att ge bort pengar hjälper?











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar