torsdag 6 april 2017

Sommarstugan (preferens) del 4

En del av lärandet som man gör under sin ekonomiska resa är tack vare sina små misstag. Man ska naturligvis i så stor omfattning som möjligt unvika att göra tabbar men vissa gånger händer det trots att man tycker sig ha tänkt igenom alla slags scenario och varit förutseende i sitt planerande. Det jag närmast tänker på kanske inte ska klassas som ett misstag utan snarare en lärdom. Jag trodde nämligen att det räckte med en aktie i sommarstugeportföljen som var "taggad" gällande för superlånet för att kunna använda superlånet mot alla andra aktier i portföljen men det sket sig rejält.


No no, varje aktie får bära sin egen skuld. Nu hade jag inte tänkt mig något gigantisk lån utan snarare som en buffert att ta av om något av innehaven skulle dippa. Akelius pref. dippade och var nere och snurrade runt 303kr för någon månad sedan och jag lånade lite på kredit (med vad jag trodde var superlånet eftersom jag fått meddelande att portföljen nu uppfyllde kraven för ett sådant) Nu visade det sig att så inte var fallet. Visserligen är inte Akelius markerade med grön plutt i kanten dvs gällande för superlånet men eftersom meddelandet från avanza var utformat som det var så trodde jag att så var fallet. Så här stod det I mejlet: "Ditt ändrade innehav ger ny, bättre låneränta   

Konto: Sommarstugan |    
Grattis!  Ditt innehav hos oss har kvalificerat dig för Superlånet! Du får därför automatiskt Superlånets låga låneränta redan idag om du utnyttjar din kredit."
Ingen större skada skedd, pengar var ändå på väg och lilla lånet löstes kvickt efter någon dag. Ja alltid lär man sig något nytt.


Det börjar våras ute och jag längtar till stugan så man kan koppla av med lite pill både inne och ute. Två Kattugglor bor på snickarbodens vind och jag hoppas att de ska stanna kvar, de plockar åkersork och möss runt knuten.

Annars händer det rätt lite i aktieväg just nu. Jag har fullt fokus på preferensaktierna i sommarstugeportföljen som nu är uppdaterad med senaste inköpen och innehav samt utdelningar. Speciellt kommande utdelningar ser jag fram emot!




4 kommentarer:

  1. Du verkar också ha kommit på smaken med preferensaktierna, om jag tolkar ditt senaste inlägg angående sjunde summeringen. Jag har en hel portfölj med dessa och det blir ett strid ström av utdelningar. Och en stuga i Sverige på sikt, det skulle inte heller vara fel... Mvh Dividend500

    SvaraRadera
  2. Ja du har helt rätt, jag har blivit en liten prefkramare :-)
    En liten sommarstuga är en lisa för själen, rekommenderas.

    SvaraRadera
  3. Bättre kunde man det inte säga: en lisa för själen. Jag börjar fundera fram och tillbaka vad man efter drygt 10-12 års investeringstid ska göra med pengarna och det lutar allt mer åt det hållet att det blir en liten anspråkslös stuga i de gamla trakterna.

    SvaraRadera
  4. Det tycker jag låter som en utmärkt ide. Ja man behöver inget stort o flott, räcker gott med en liten stuga bara läget är det rätta. Själv drog jag till med en lite större stuga och större tomt men jag ville ha det så, jag är ju lite naturmupp och så gillar jag renovering i lagom mängd.

    SvaraRadera