söndag 12 mars 2017

Sommarstugan del 3.

Ni som hängt med i sommarstugeportföljens utveckling vet att jag bara hade ett bolag kvar att köpa. Nu i mars var det så dags att plocka in Klövern preferens. Precis som Akelius och K2A så ger Klövern 5:- i utdelning/aktie 4ggr /år. Alla tre preferensaktierna kommer att ge mig en jämn utdelning varje månaden under återstoden av 2017. Det känns bra och det känns ännu bättre att jag plockade in Hemfosa som indexbevakare i samma portfölj.


Så för de sköna utdelningarna väljer jag att växelvis investera i preffarna eller i Hemfosa. Nästa år 2018 siktar jag på att ha ökat innehaven i preferensaktierna så pass att utdelningen ligger på 200 kr/ månad i denna portföljen. Det ger en årlig utdelning på 2400kr. Räknar jag in utdelningen från Hemfosa-aktien så blir det runt 150kr till.
Planen är att köpa två Hemfosa i månaden och det blir 24st på ett år. På två år blir det 48st. Jag gillar inte kantiga tal så jag kommer se till att det blir 25st/år. 

Projektet är alltså inte helt avslutat ännu utan det kommer att fortlöpa ett tag till i och med att jag inte satte någon övre gräns för hur mycket jag skulle investera i projektet. En tanke i början var 10 000kr/ företag + Hemfosa men jag är inte säker på att det stoppar där. Jag vill inte låsa in mig och vara kantig i mitt tänk utan denna portföljen får den frihet den behöver tills jag känner mig nöjd. 

Redovisning av nuläget (17-03-12)

Akelius preferens   30st
K2A preferens       25st
Klövern preferens  20st
Hemfosa                6st

I maj månad kommer sommarstugeportföljen att vara fullinvesterad gentemot årets mål. Då ska det finnas 35 preferensaktier i alla bolagen samt vid årets slut 25st Hemfosa aktier. Jag kommer troligen inte att investera mer pengar i den under 2017 utan låter den "vila" lite. Den jobbar och bygger sig själv året runt utan att jag behöver tillföra mer kapital.

Nu är det nya projekt på gång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar