fredag 10 februari 2017

Nu ska det firas!



Oj oj oj, det är mycket på gång nu. Men vi tar det i tur och ordning. För det första så det där med att lära sig något nytt varje dag är en sanning som slår in allt som oftast. Här om veckan satt jag och glodde igenom den dagens utveckling av fonder och aktier på Avanza och upptäcker av misstag en liten funktion jag inte visste fanns. Under fliken transaktioner finns rutor med datum. Dessa går att ändra, Ha ha vilken suprice! Detta gjorde också att jag farit med osanning om när jag tog steget in på börsen, visserligen bara med två veckor med det är skillnad på februari och mars och rätt ska vara rätt! Efter ett tags bloggande, tror det var i oktober så skrev jag på bloggen att jag bara hållit på ett visst antal månader, nu får ni lägga till två veckor på den siffran. Nå ja, nu är det tillrättat och därmed kan jag presentera att jag idag den 11februari 2017 så är det exakt (inga fel denna gången) ett år sedan jag klev in på börsen.


Den allra första investeringen blev i SPP aktiefond Sverige. Jag har fortfarande kvar den och utvecklingen under detta året jag ägt den är 13.49% och det motsvarar 1363kr i utdelning.
Äntligen har jag fått både lite statistik och en årsbas att luta mig mot. Men eftersom jag inte har mer erfarenhet än så är det svårt att säga om detta är bra eller dåligt. Skulle tro att det är någonstans mitt i mellan, inte kanon men inget bottennapp heller. Jag känner mig i alla fall nöjd med den utvecklingen.
Det blev även Avanza zero och SPP Europa men dessa sålde jag efter ett tag så där har jag ingen statistik.


17-03-02 blir det fest och ettårsjubileum igen, då köpte jag mina första aktier i?
Japp det blir dagens fråga till er....


(Note: För 30 år sedan köpte jag aktier i ett bolag via lokala banken. Företaget kursade och aktierna blev värdelösa och jag blev bränd för många år framåt. Dåligt påläst och dålig rådgivning eller snarare avsaknad av rådgivning var orsakerna till det som hände då. Så ja, man kan säga att jag ägt aktier förut men vet i tusan om det räknas?.)

8 kommentarer:

  1. Roligt att det går bra för dig. Jag kände igen en del innehav på fondsidan, och visst är SPP Aktiefond USA trevlig? Men också roligt att du prickat Länsförsäkringar Indexnära USA som jag har övervägt för min "Pant & Klant" portfölj. Jag dubbelkollar mina fonder mot Morningstar och tittar sedan på innehav och historik. Jag har också sett skräckexempel på investerare som inte alls verkar titta på den totala bilden av fonden/aktien, och följden blir att en positiv utveckling uteblir. Bra böcker att läsa är: "Bli Grymt Rik På Aktier av Anders Haskel" och "Vägen Till Din Första Miljon" av Tobias Schildfat. Boken av Haskel är lite torrare, men bra. Schildfats bok är väldigt lättläst och innehåller bra baskunskaper.

    SvaraRadera
  2. Tack!, Jo jag är nöjd med alla mina fonders utveckling fram till idag. Som nybörjare gjorde nog ett o annat snedsteg men nu tycker jag det är en fin sammansättning. Ett bra "team" som lirar fint i hop och täcker upp för varandra.
    Tack för boktipsen, jag ska ner på biblan och se om jag hittar dem där. Läst Börjesson och Hernhags böcker och de var också ganska bra, beror ju lite på var man är i sin ekonomiska evolution :-)

    SvaraRadera
  3. Bra innehav på fondsidan behöver tid att mogna. Under 1,5 år har min SPP aktiefond USA stigit med 25,67% vilket känns helt absurt. Detta har givit mig 5000:- extra :) Jag har lag till din sida på min lista, så får vi hjälpas åt. Ha en riktigt fin kväll

    SvaraRadera
  4. Ja du har så rätt, Det är otåligheten som är fienden men tålmodigheten är oftast lönsam. Jäklar vilken fin utveckling på USA fonden, ja det måste kännas gott! Tackar, det tar jag som en hedersbetygelse. Ja det är klart att vi ska hjälpa varandra :-)

    SvaraRadera
  5. Sålde just Swedbank Robur Access Asien. Den hade blivit bumpad på Morningstar med en stjärna. Jag återinvesterade köpet i Didner & Gerge tillsammans med Spiltan. Båda dessa har haft en bättre avkastning än Swedbank Robur Access Asien. Nu står också utdelningarna på agendan, skall blir roligt att se vad mina aktieköp inbringat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer bra att de två fonder du nämner gått bättre än SRAA men jag vill nog behålla den i min portfölj ett bra tag till, jag har inte ägt den så länge och dessutom vill jag ha riskspridningen även åt Asien. På den månad den funnits i portföljen har den ökat med 4% vilket är klart godkänt på så kort tid.

      Radera
  6. Ja, det är kul att kolla datum på Avanza! Själv köpte jag min första fond där 24 oktober 2014. Första aktierna köptes 9/2 2015, det blev Castellum och Swedbank, som jag fortfarande har kvar :)
    Ps: har bytt bloggadress.
    Tryggpension

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tryggpension.
      Kul att du kikade in! Ja du ligger du ett par steg framför mig i tid med dina investeringar och de företag du satsar på är verkligen fina. Kul att se och jag är övertygad om att det kommer att gå bra för dig.
      Jag kollade länken och den fungerar, tror jag bytte den förra veckan faktiskt. Jag gillar din sida och kommer regelbundet att besöka den för att se så du sköter dig :-)
      Må väl // Procentpanik

      Radera