onsdag 4 januari 2017

Jag drar till Asien!




Efter en översyn av min fondportfölj så kan jag konstatera att jag är klent exponerad mot Asien.
Därför drar jag till Asien nu i slutet av Januari. När Avanza norpar pengar från mitt lönekonto den 27 så kommer en liten del av dessa att placeras i fonden Swedbank Robur Access Asien.
Varför valde jag denna fonden? Enkelt, fondavgiften är på låga 0,2% passar mig utmärkt och jag tror att fonden kommer att generera lite pengar på sikt. Den har gått plus 15.4% på ett år, inte superbra men inte heller dåligt. Och eftersom jag vill sprida riskerna så tycker jag den är ett bra val. Jag tror att Asien har mer att ge än det vi sett hittills.


Detta för mig in på nästa tanke som jag håller på att både svettas och våndas över. För bara några veckor sedan så närmast kritiserade och ifrågasatte jag bloggkolegan Vad är livskvalite? För att han skulle ge sig på att köpa D&G till 1,22% fondavgift. Och nu står jag själv med mössan i hand och ena skosulan som skruvar sig i gruset. Jag kunde visserligen valt att inte säga ett knyst om detta MEN då är jag ju inte ärlig. Och ärlighet kommer man längst med så jag avslöjar alltså mina planer på att börja spara i en dyr fond. Riktigt dyr skulle jag vilja påstå.
Fonden jag gaggar om är Tundra Pakistan fund A. Saftiga 2,5% i fondavgift. Tänkt som ett korttidsexperiment. Det finns mer än en bra anledning inte minst att den senaste året gått +40,75% överavkastat med andra ord. Men, tänker någon, varför satsar jag då inte i någon Rysslandsfond som på bara ett år ökat med över 70%, är inte det ännu bättre? Alla investerare har sina strategier och jag tror att Pakistan har bättre utvecklingspotensial än vad Ryssland har.


  VS             




Helt klart är att Pakistan är ett högriskland och allt kan hända, men Ryssland är inte mycket bättre. Olja och gastillgångar finns i bägge länderna likaså kärnkraft. Pakistan har tre kärnkraftsanläggningar så att industrin ska kunna utvecklas ännu mer. Det är inte längre ett fattigt lågutbildat land som vi fick lära oss när jag gick i skolan. Stor ekonomisk utveckling och faktiskt även ett begynnande turistland. Fast jag avstår nog från att åka dit om jag inte får för mig att bestiga berget K2..
Världens 6:e folkrikaste nation...potensial tänker jag.
Så ingenting är hugget i sten men jag tror att jag kanske redan nästa månad plockar in Tundra Pakistan i fondportföljen. Frågor på detta?   :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar